0-6' PERSONAL KALENDER

Abonner på denne smarte personlige kalenderen for for kun 150,-

Les mer>>

Spørsmål og svar

Hver uke svarer Annlaug Madland på medlemmenes spørsmål

 

 

Annlaug Madland er førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og med å utdanne førskolelærere

0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

0-6' AVDELINGS PLANLEGGER

Abonner på denne smarte avdelingsboka. 0-6 Avdelingsplanlegger får du for for kun 120,-

Les mer>>

0-6 TEATRET

Vil du har en forestilling i din barnehage? Les mer om 0-6 TEATRET og book forestilling
Les mer>>

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Egen hjemmeside

Oversiktlig hjemmeside til barnehagen.
- Lette å oppdatere innhold
- Tilpasset barnehagers behov
- Flott bildevisning
- Mulighet for å passordbeskytte deler

Les mer>>

fredag
aug292014

Spørsmål og svar

 

?Spørsmål

Jeg har en sønn som har gått i barnehage nesten et år. Når har vi sommerferie og gruer oss til august når det starter igjen. Saken er at han ikke vil til barnehagen i det hele tatt. Det har vært masse drama hele året. Jeg har ikke t vondt ord å si om noen av de voksne i barnehagne, men poden vil rett og slett ikke dit og det er gråting hver dag. Jeg har forsøkt det meste. Vi har vært der lenge, vi har gått fort og brutalt, vi har hatt med oss andre barn hjem for å stifte vennskap, men ingen ting hjelper på problemet "gutten vil ikke i barnehagen". Han har det ikke ille der, han har venner, blir ikke mobbet, men det er en kamp daglig! Personalt i barnehagen bruker 06 og tipset om at jeg kanskje burde skrive dere. Så nå har jeg meldt meg inn og håper dere har noen kloke råd :-)
Beste hilsener Trine.

!Svar

Hei Trine! Stakkars deg og stakkars ham! Her kommer en liten historie som jeg mener har relevans 
for din situasjon. I utgangspunktet var situasjonen temmelig lik den du beskriver. Jeg begynte i en ny jobb midt i barnehageåret. På «min» avdeling var det ei lita jente, på tre år. I følge personalet hadde hun grått siden hun begynte om høsten. Hun gråt både hjemme og i barnehagen og hun ville på ingen måte være der. Lang historie kort: vi fikk hjelp utenfra (med foreldrenes velsignelse, selvsagt) og vi fikk god hjelp. Målet i første omgang var å finne ut hvorfor hun gråt. Vi startet med å observere henne systematisk gjennom hele dagene. Vi noterte oss når hun begynte å gråte, når hun evt sluttet og om det fantes situasjoner hun IKKE gråt i. Allerede mens vi holdt på, fant vi noe interessant som førte oss videre. Hun gråt utelukkende i situasjoner som IKKE var styrt av voksne som for eksempel frilek ute og inne, de såkalte «overgangssituasjonene (gå på do, gå ut i garderoben osv) og hun gråt i nye situasjoner som ikke ble forklart skikkelig. Hun gråt ikke i samlinger, formingsaktiviteter som var ledet av en voksen og liknende. På bakgrunn av disse observasjonene var det nærliggende å tro at hun var utrygg når det ikke var en voksen i nærheten.
Dermed snudde vi oss rundt og endret litt på organiseringen for en periode. En voksen (den hun virket mest trygg på) fikk som oppgave å utelukkende være sammen med henne. Hun kom på jobb når jenta kom og gikk når hun ble hentet. Hun satt med henne under frokosten, lekte med henne både ute og inne og de to var mye alene. Etter hvert ble andre barn forsiktig ønsket velkommen, men fremdeles hadde hun «sin egen» voksen. 
Dette er en solskinnshistorie: DET TOK EN UKE. 
Etter én uke var gråtingen over. Hun kom glad og fornøyd i barnehagen, lekte med andre barn gjennom dagen og hadde mye å fortelle når hun ble hentet. 
Idé: Hva om personalet i «din» barnehage forsøker noe liknende? Det KAN jo hende at de- gjennom observasjon- finner svaret og dermed kan hjelpe gutten din. 
Håper dette var til noe hjelp ... Annlaug

 

lørdag
apr122014

Personalkalenderen og Avdelingsplanleggeren er trykket og sendt...

... men v har flere på lager. Nok en gang er Avdelingsplanleggeren og Personalkalenderen trykket i god tid før neste barnehageår.

Dere som allerede har fått denne boka trnger ikke bestille den på nytt. Den kommer av seg selv år etter år.

For dere andre: Avdelingsplanleggeren fra 0-6 er en praktisk fremmøteprotokoll for avdelingen. Personalkelenderen er en almanakk for bernehagefolk med mye ekstra inspirasjon og ideer til aktiviteter gjennom året. Begge bøkene er dessuten spiralisert og har frostet plast foran og bak så de skal tåle et barnehageårs røffe bruk.

Bestill den nå!

torsdag
mar062014

Avdelingsplanleggeren er snart i trykk

Nok en gang går denne boka i trykk i god tid før neste barnehageår og nok en gang tar vi imot så mange bestillinger som mulig før vi sender den til trykk. På denne måten får vi tilpasset opplaget nært opp mot faktisk solgte bøker og prisen kan holdes lav.

Dere som allerede har fått denne boka trnger ikke bestille den på nytt. Den kommer av seg selv.

For dere andre: Avdelingsplanleggeren fra 0-6 er en praktisk fremmøteprotokoll og har mye mer. Den er dessuten spiralisert og har frostet plast foran og bak og skal derfor tåle et barnehageårs røffe bruk.

Bestill den nå!

torsdag
nov282013

Sandberg: Barn «støpes til kopier» og blir «statens barn» i barnehage

Kilde: Aftenposten

- Det unike hos det enkelte barn files bort når barn «settes bort» i barnehage eller til dagmammaer allerede fra ettårsalderen, sier Frps nestleder Per Sandberg, som aldri har hatt egne barn i heldagsbarnehage.

Per Sandbergs omtale av partifeller fikk mye oppmerksomhet da han for to uker siden kom med egne memoarer. Men boken inneholder ikke bare karakteristikker av andre politikere, den rommer også kraftig kritikk av norsk barnehagepolitikk.

Det skjer i forlengelsen av at han i boken Mot min vilje roser sin egen hjemmeværende mor, og det han karakteriserer som «hennes overveldende morskjærlighet».

– Det har senere alltid irritert meg, ikke minst i politikken, at det å være hjemmeværende på død og liv skal forbindes med noe negativt, skriver Sandberg, som kommer med følgende tirade om norske barns oppvekst i dagens Norge:

Tilknytning og tilhørighet

«Studerer jeg dagens familier der barna «settes bort» i barnehager eller til dagmammaer allerede fra ettårsalderen, er jeg ikke forundret over at de mangler tilhørighet og tilknytning. Min påstand er at familien er gått i oppløsning, og at barn og unge støpes til kopier av hverandre. Det unike hos den enkelte barn files bort, de mister sitt opphav, sin identitet og sin trygghet. Jens Bjørneboe beskriver dette på en god måte i boken Jonas. «Statens barn» er blitt en realitet, og barnehagen, skolen, skolefritidsordningen og psykiatrien har overtatt foreldrenes rolle».

– Ja, dette mener jeg, sier han til Aftenposten, samtidig som han bedyrer at det ikke betyr at han er motstander av hverken barnehager eller dagmammaer.

– Men jeg tror mange hadde ønsket seg større pusterom.

Sandberg kritiserer både innholdet i barnehagene og hvilke det for at mange tilbringer så mye tid der.

Min påstand er at familien er gått i oppløsning, og at barn og unge støpes til kopier av hverandre

– Jeg nevner boken Jonas av Jens Bjørneboe, fordi han beskriver enhetsskolen og tegner et bilde av kvernen – staten – som putter alle fargerike barn inn og så kommer de ut som firkanter, sier han.

Psykiatri

Sandberg ser alle ressursene som brukes i barne- og ungdomspsykiatrien i sammenheng mellom barns lange dag i barnehage.

– Vi bruker enorme ressurser i etterkant når vi skal reparere noen konsekvenser. Jeg tillater meg å spørre hvorfor det er blitt slik, sier han og sier han tror dette skyldes at mange barn er for lite sammen med søsken og foreldre.

– Det tror jeg slår negativt ut. Alle mine barn har gått i barnehage, og jeg har også brukt dagmamma. Men ingen av mine barn har gått i barnehage på heltid, sier han og legger til at selv om familien betalte for en fulldagsplass for minstemann Jakob, organiserte de seg slik at han oppholdt seg der i kortere tid.

– Dette er ikke ment som noen kritikk av foreldre og familier, men noen tanker jeg gjør meg hele tiden. Det handler om bruk av penger til barne- og ungdomspsykiatrien og barnevernet. Vi ser i altfor liten grad på hvorfor vi bruke så mye penger på dette.

– Du mener altså det skyldes at man splitter foreldre og barn og sender barn i barnehage på heltid?

- Ja, sier Per Sandberg.

Horne uenig

Frp sitter nå med hånden på rattet i familiepolitikken. Barn- likestillings og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) vil ikke karakterisere innholdet i Per Sandbergs bok, men gir indirekte uttrykk for at hun ikke deler alle synspunktene hans.

Page 1 ... 4 5 6 7 8
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo